Η διαρκής ανάγκη για πειραματισμό και αναζήτηση νέων γαστρονομικών συγκινήσεων, η παγκοσμιοποίηση, αλλά και η οικονομική λιτότητα, η επιθυμία για προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας μας και το sharing στα social media είναι μερικοί από τους βασικούς παράγοντες που διαμορφώνουν το τοπίο της διατροφής μας διεθνώς. Ας δούμε λοιπόν οκτώ νέες τάσεις που αγαπούν οι μιλένιαλς κα όχι μόνο.
1. Τα ποτά χωρίς αλκοόλ. Είναι γνωστό ότι οι μιλένιαλς πίνουν λιγότερο από τις προηγούμενες γενιές. Στις ΗΠΑ, ειδικότερα, έχουν αρχίσει να γίνονται της μόδας τα πάρτι χωρίς αλκοόλ, όπου οι οικοδεσπότες κερνούν mocktails (μη αλκοολούχα κοκτέιλ), σμούθι, χυμούς ψυχρής έκθλιψης αλλά και ροφήματα που περιέχουν σκόνη ενεργού άνθρακα, η οποία δίνει ένα φωτογενές μαύρο χρώμα στο μείγμα. Ο ενεργός άνθρακας υποτίθεται ότι αποτοξινώνει τον οργανισμό και λευκαίνει τα δόντια. Το μόνο πάντως που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής στα σίγουρα είναι ότι λειτουργεί θεραπευτικά κατά της τροφικής δηλητηρίασης. Στο μεταξύ στα μπαρ της Νέας Υόρκης, μητρόπολης νέων τάσεων, οι mixologists σερβίρουν ένα κοκτέιλ από σιρόπι τριαντάφυλλου, χυμό λεμονιού και ενεργού άνθρακα, γαρνιρισμένου με ροδοπέταλα.
2. Όλα τα προϊόντα ζύμωσης. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα προγράμματα διατροφής εστιάζουν στα οφέλη των προβιοτικών, των «καλών» βακτηρίων του εντέρου που θεωρείται ότι βοηθούν σε ένα πλήθος προβλημάτων υγείας: μεταξύ άλλων, ότι αντιμετωπίζουν το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου, τον τυμπανισμό, ότι ενισχύουν τη γονιμότητα και το ανοσοποιητικό σύστημα ενώ παράλληλα ανεβάζουν τα επίπεδα της ενέργειας και της ερωτικής επιθυμίας μας. Προϊόντα ζύμωσης όπως το κεφίρ, οι πίκλες, το κίμτσι (κορεάτικο τουρσί) και το τσάι κομπούχα, καθώς είναι όλα πλούσια σε προβιοτικά, δεν λείπουν πλέον από τις δίαιτες που υπόσχονται καλύτερη υγεία και σιλουέτα αλλά ούτε από τα πιο ενημερωμένα παντοπωλεία.
3. Το κουνουπίδι. Με το κουνουπίδι δεν… ανακαλύφθηκε η πυρίτιδα. Η είδηση είναι ότι από εκεί που το αντιμετωπίζαμε, μέχρι πριν από λίγα χρόνια, σαν ένα «ταπεινό» συνοδευτικό, πλέον έχει «αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο», σύμφωνα με την Elena North-Kelly, αρχισυντάκτρια στην ιστοσελίδα του αμερικανικού ιδρύματος προαγωγής της γαστρονομίας James Beard Foundation. «Το κουνουπίδι είναι ένας λευκός καμβάς. Μπορεί να πάρει οποιαδήποτε γεύση, σαν το κοτόπουλο», συμπληρώνει ο Αμερικανός σεφ Jason Weiner, ιδιοκτήτης του νεοϋορκέζικου εστιατορίου Almond. Και οποιαδήποτε μορφή: χάρη στην υφή του, μετατρέπεται εύκολα σε βάση πίτσας και σε ρύζι που περιέχουν λιγότερες θερμίδες από τις αντίστοιχες συμβατικές τροφές ενώ είναι ελεύθερα γλουτένης (οπότε απευθύνονται σε όσους έχουν κόψει από τη διατροφή τους τη συγκεκριμένη πρωτεΐνη). Όχι τυχαία, το κουνουπίδι έχει αποκτήσει το παρατσούκλι «το νέο κέιλ».
4. Το σόργο. Ένα δημητριακό που χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο ως ζωοτροφή, γιατί δεν έχει πολλές απαιτήσεις σε νερό ούτε κοστίζει ακριβά, έχει κατακτήσει πρόσφατα μερικά από τα πιο trendy εστιατόρια της Αμερικής. Είτε προστίθεται ως γαρνιτούρα σε γλυκά, είτε αναμειγνύεται σε σαλάτες, είτε χρησιμοποιείται για την παρασκευή ριζότο, φαίνεται να έχει κερδίσει τους ειδικούς της γαστρονομίας (στην κεντρική φωτό, σόργο με κολοκύθα και τυρί). «Αποκαλείται το σιτηρό θαύμα», σχολιάζει χαρακτηριστικά η σεφ Michelle Bernstein των εστιατορίων Cena by Michy και Seagrape στο Μαϊάμι, σε ένα αφιέρωμα της Guardian που παρουσιάζει το σόργο ως διάδοχο της κινόα. Σε μια αλυσίδα εστιατορίων στην Καλιφόρνια ονόματι Hugo, το σόργο έχει αντικαταστήσει το ρύζι σε πολλά πιάτα. «Προσπαθώ να το συστήσω όχι μόνο στους πελάτες μας αλλά και σε άλλα εστιατόρια καθώς θα μπορούσε να εξοικονομήσει εκατομμύρια γαλόνια νερού», εξηγεί ο σεφ και συνδιοκτήτης της αλυσίδας, Tom Kaplan. Όμως το σόργο δεν είναι μόνο φιλικό προς το περιβάλλον και την τσέπη μας αλλά και υγιεινό, καθότι πλούσιο σε βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, πρωτεΐνες και ελεύθερο γλουτένης.
5. Το κίνημα zero waste. Οι λεγόμενοι zero-waste bloggers, που μέσα από το παράδειγμά τους και τις ιδέες που διαδίδουν στα ιστολόγιά τους μάς παρακινούν να μην πετάμε τίποτα στα σκουπίδια, εκπροσωπούν ένα νέο κίνημα των μιλένιαλς το οποίο στοχεύει στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά και τη μείωση του budget μας. Την αντίστοιχη τάση στη γαστρονομία ακολουθούν εστιατόρια όπως το βρετανικό Silo (το πρώτο «εστιατόριο στο Ηνωμένο Βασίλειο με μηδενικά απόβλητα», όπως έχει χαρακτηριστεί) αλλά και διάφορες εταιρείες. Στις τελευταίες συναντάμε, για παράδειγμα, την Rubies in the Rubble, που φτιάχνει μαρμελάδες από φρούτα τα οποία διαφορετικά θα κατέληγαν στα σκουπίδια, και τη Fog Point Vodka, που χρησιμοποιεί, αντί για νερό, την υγρασία της ομίχλης! Στο μεταξύ, ένα νέο ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τις διαστάσεις και τα προβλήματα της σπατάλης του φαγητού (Wasted! The story of food waste).
6. Οι χάι-τεκ συσκευές στην κουζίνα. Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιούμε για τη μαγειρική μας θυμίζει ολοένα και περισσότερο ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ανάμεσα στις sci-fi ιδέες που έχουν γίνει ήδη πραγματικότητα είναι η συσκευή Totali-Tea, που καταγράφει την ποιότητα του ύπνου μας και μας ετοιμάζει ένα φλιτζάνι τσάι με πρόσθετη καφεΐνη μετά από μια δύσκολη νύχτα, το σύστημα Coravin, που μας επιτρέπει να δοκιμάσουμε κρασί από τη φιάλη χωρίς να ανοίξουμε το μπουκάλι, ή τις καφετιέρες νέας τεχνολογίας, με την υπογραφή διάφορων brands (στη φωτό παρακάτω, η καφετιέρα Ikawa), οι οποίες μάς προσφέρουν τη δυνατότητα να δώσουμε εντολή μέσα από το smartphone μας να φτιάξουν τον καφέ της επιλογής μας.
7. Τα «εναλλακτικά» ζυμαρικά. Το spiralizer, το εργαλείο κουζίνας που κόβει σε λωρίδες τα λαχανικά δίνοντάς τους μορφή σπαγγέτι, έχει γίνει το δεξί χέρι για πολλούς από εκείνους που απολαμβάνουν να δοκιμάζουν τις νέες τάσεις στη γαστρονομία. Όχι τυχαία: τα ζυμαρικά από λάχανικά και άλλα «εναλλακτικά» υλικά κερδίζουν ολοένα έδαφος σε βιβλία μαγειρικής, γαστρονομικά μπλογκ και μενού εστιατορίων, όπου βρίσκουμε, για παράδειγμα, σπαγγέτι από κολοκυθάκια, σπαγγέτι από κινόα ή λαζάνια από φακές και φασόλια. Τα «εναλλακτικά» ζυμαρικά έχουν κερδίσει και τους φανατικούς της υγιεινής διατροφής, καθώς δίνουν λιγότερες θερμίδες, ενώ δεν περιέχουν υδατάνθρακες ούτε γλουτένη.
8. Το #foodporn. Το ποστάρισμα πιάτων στο Instagram δεν είναι καινούριο, αλλά έχει πάρει πλέον εκρηκτικές διαστάσεις. Ενδεικτικά, σύμφωνα με μια έρευνα του BBC για το 2016, το 40% των μιλένιαλς έχουν ανεβάσει φωτογραφίες φαγητού στα social media, μια τάση που ενισχύουν εταιρείες και σεφ λανσάροντας «φωτογενείς» τροφές όπως o καφές από σκόνη μπλε φυκιών και τα κουλούρια στα χρώματα του ουράνιου τόξου. Δεν χρειάζεται ωστόσο να φωτογραφίσεις κάτι τόσο παράξενο για να έχεις ανταπόκριση στα social media. Διάβασε τα μυστικά φωτογράφισης που προτείνουν οι ειδικοί σε αυτό το θέμα.